evaback

Sote loppusuoralla

 

Hesari eritteli "Oppositio haikailee nyt soteen kunta­yhtymämallia – maakunta­hallinto epäilyttää useimpia oppositio­puolueita" (10.3.2018) jutussaan opposition vaihtoehtoja mm. maakuntamallille. LInkki uutiseen alhaalla.

Monta on mielipidettä sotesta, mutta tärkeintä on oppositionkin mielestä:

 

- " - - kukaan ei kannata nykyistä mallia, että sosiaali- ja terveydenhuolto jäisi yli 300 kunnan vastuulle. Tarvitaan ”laajemmat hartiat”, mutta oppositiolla ei ole yhtenäistä linjaa, mitä se tarkoittaa.- - "

- "hallituksen kaavailujen kaltainen 18 maakunnan rakenne kelpaisi vain vasemmistoliitolle"

- "viime vaalikaudella [kuntayhtymät] tämä hylättiin, koska kuntayhtymien rahoitukseen ja kansanvaltaisuuteen ei löydetty toimivaa mallia ennen vaalikauden loppua"

- "maakunnissa on kuitenkin tehty omin päin yhteenliittymäratkaisuja, jotka näyttävät toimivan kelvollisesti. Usein kehuttuina malleina ovat Eksote eli Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri ja Siun Sote eli Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä"


-----------------------


Tarkastellaanpa sitten, mikä voisi olla eräiden poliitikkojen mukaan maakuntamallin vastine, jos se ei jostakin syystä toteudu:


1.) Tuula Haatainen / sdp:


"Nyt suunnitellun kaltaista maakuntauudistusta ei tarvita. Tarvitsemme kyllä suurempia alueita, mutta ei maakunnan kaltaista etäistä hallintorakennetta, jolla ei ole itsehallintoa.
Sosiaali- ja terveydenhuollossa on jo tehty alueellisesti kattavia, integroituja järjestelmiä, joista esimerkkeinä Siun Sote ja Eksote. Myös isot kaupungit ovat tehneet omia järjestelyitään. Näillä järjestelyillä voisi edetä.”


2.) Vihreät / Touko Aalto:


"Toimiva kuntayhtymämalli on esimerkiksi Eksote. Vastaavaa mallia voisi laajentaa koko Suomeen ja jättää tekemättä hallinnon suuret mullistukset.”


3.) Anna-Maja Henriksson / Rkp:


”Me lähtisimme siitä, että tehtäisiin sote-uudistus ilman maakuntahallintoa. Uudistuksen onnistuminen ei ole maakuntahallinnosta kiinni. - -
Sosiaalipalvelut, myös vanhustenhuolto, voisivat jäädä kuntien tehtäväksi. Perusterveydenhuolto voitaisiin laittaa sairaanhoitopiirien tehtäväksi. [Sairaanhoitopiirejä on Suomessa 20.] Kunta olisi edelleen perusdemokratian yksikkö, ja ne voisivat olla suurempia ja vahvempia kuin nyt.”


4.) Peter Östman / kristillisdemokraatit:


”Voisi olla järkevä palata siihen, että uudistus perustuisi viiteen erityisvastuualueeseen. [Suomi on jaettu viiteen erva-alueeseen, joiden keskipisteenä on yliopistosairaala: Helsinki, Turku, Tampere, Kuopio ja Oulu.] Se jättää tosin auki, mitä sosiaalitoimelle pitäisi tehdä.
Uudistukseen sisältyisi jonkinlainen valinnanvapaus. Tulemme tarvitsemaan sitä, mutta niin, että se synnyttää kunnon kilpailua ja ottaa huomioon pienet toimijat ja kolmannen sektorin.”

-------------------------------


Näin, mutta missä määrin jo nämä olemassa olevat kokeilut ja alueellisesti kattavat eli mm.
- Siun Sote
- Eksote
- isot kaupungit
- sairaanhoitopiirit (20 kpl Suomessa nyt) ja
- erityisvastuualueet ( Suomessa nyt 5 ervaa yliopistosairaaloiden yhteydessä)

voisivat muka korvata maakuntamallin vai onko tämä utopiaa?



Näistäkin kaikista tulisi tehdä oma kaavionsa/ tutkimuksensa ja verrata, mikä olisi paras niin toiminnallisesti, taloudellisesti kuin toteutuksenkin kannalta, jos maakuntamalli ei toteudu tai sitä yritetään kampittaa..

 

Ja vaikka toteutuisikin, niin ainahan se on meriittiä hallitukselle jos maakuntamalli olisi sittenkin paras verrattuna näihin muihin esitettyihin vaihtoehtoihin / malleihin. Mutta niin kauan kuin näiden muiden mallien toimivuutta, luonnetta ja kustannustehokkuutta ei tiedetä eikä ole tutkittu koko maahan sovellettuna, niin vaihtoehdot taitavat oppositiolla olla vähissä, koska kritiikki on pelkkää "räksytystä"?

 

Missä, siis missä viipyy ns. "varjobudjetti" näiden muiden mallien osalta,  ja ennen kaikkea niiden toteuttamiskelpoisuus - eli ihan mustaa valkoisella tutkimuksen muodossa?

 

Kun tätä sotea on nyt sitten mietitty vuosikymmeniä, niin päättäjät olisivat muutenkin velkaa kansalle tällaisen vertailevan tutkimuksen ihan mielenkiinnosta, että miten eri esitetyt mallit olisivat toimineet ja kuinka kalliiksi ne olisivat tulleet.  Jos vaikka maakuntamallia jouduttaisiin myöhemmin muuttamaan tai EU asettuisi sitä vastustamaan vuosien päästä.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005598603.html?share=3d0a8c834047e3...

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän ahkalevisalonen kuva
Kalevi Salonen

Peräänkuulutat aivan keskeistä asiaa, eri vaihtoehtojen vertailua. Sellainen olisi pitänyt ehdottomasti tehdä sote-uudistuksen valmistelun yhteydessä virkamiestyönä. Valmistelu ei siis periaatteessa kuulu oppositiolle, mutta tietysti opposition pitää perustella mahdolliset muut vaihtoehtonsa tai kritiikkinsä hallituksen valmisteluun.

Nyt sitten ollaan tilanteessa, jossa vaihtoehtoja ei ole punnittu eikä nyt käsittelyssä olevaakaan ole kunnolla perusteltu edes taloudellisesti. Ollaan vajottu merkilliseen suohon päättömine perusteluineen, joista muutama poiminta: asiaa on jo niin kauan valmisteltu, että nyt on päätettävä; valmisteluun (ennenaikaisesti) on jo kulutettu niin paljon rahaa, ettei enää voida perääntyä; koska muita vaihtoehtoja ei ole esitetty, on vain yksi mahdollisuus; esitetty perusteluiksi terveydenhuollon historiallisia tietoja; esitetty tietotekniikan ja muita parannuksia hallituksen sote-uudistuksen "ansioiksi", vaikka ne voitaisiin toteuttaa missä mallissa tahansa.

Itse olen harrastuksesta pyrkinyt laatimaan yksinkertaisimman ja taloudellisimman mahdollisen ratkaisun (osat 1-7, http://ahkalevisalonen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/25...) ja se onnistui ilman ainuttakaan kompromissia. Sitä en kuitenkaan ole saanut missään muualla esille kuin Uuden Suomen puheenvuoroissa, jonne kaikki helposti hukkuu, ellei ole Lepomäki tai vastaava. Olen varma, että moni päättäjä on ehdotuksen nähnyt, mutta ei ole tarkoituskaan etsiä parasta sote-uudistusta vaan toteuttaa puoluepoliittisia päämääriä.

Esittämästäni mallista löytyy myös täysin uskottava karkea varjobudjetti.

Käyttäjän evaback kuva
Eva Back

Kyllä, näin on. Oppositio vain inttää, mutta ei esitä mitään faktoja, todisteita. Mitä hyvää hallintomallia se muka on, aika alkeellista tosi asiassa. Joku sote jos mikä on varmaan kaikista epäpoliittisin asia, vaikka hallitus on onnistunut kytkemään sen puolueidensa menestykseen.

No onneksi valinnanvapautta ja maakuntamallia on paranneltu ja monet hyväksyvät sen jo täysin. En tässä niitä olekaan kieltämässä, vaan että saataisiin laajempi kokonaikäsitys tästä asiasta. Ihan mielenkiinnosta, koska tähän stressiin on nyt vedetty koko kansa mukaan jo vuosien ajan.

Monet myös epäilevät, että EU saattaa vielä myöhemmin puuttua soten ratkaisuihin ja siksikin olisi hyvä olla ns. varasuunnitelmia ja käydä kaikki mallit läpi, että mitkä niistä ovat kelvollisia.

En usko, että jollekin tutkijalle, joka työkseen tekee tilastotutkimusta ja hallitsee sen, on kovin vaikea tai monimutkainen asia selvittää kaikkien näiden esitettyjen mallien kustannukset. Ja vertailla niitä, koska nämä mallit ovat olleet käytössä jo vuosia ja dataa löytyy.

Esim. laskee Siun Soten tai Eksoten kustannukset / asiakas, sama maakuntamallin, ja vertaa niitä. Eiköhän se metodi ole siinä, paitsi maakuntamallissa pitää laskea mukaan myös hallintokustannukset tietty.

Vähän kuin menisit maitokauppaan ja vertailet viiden eri firman maitopurkin hintoja, ei vaikeaa.

Käyttäjän nita kuva
Nita Hillner

Ruotsissa on jo käytössä Suomeen kaavailtu malli. Ollut monta vuotta. Siellä kustannukset noussut huomattavasti. Vaikeasti sairaiden ja moniongelmaisten tilanne heikentynyt, päivystykset ruuhkautuneet. Suurissa kaupungeissa perusterveet ihmiset päässeet nopeammin lääkäriin.

Ruotsissa on käynyt siis köpelösti vaikka Ruotsin taloudellinen tilanne on hyvä. Miten käy Suomessa, jonka julkisen talouden tilanne on huono. Näistä ei puhuta mediassa, eikä hallituksen ministerit kerro asioden laita meille rehellisesti.

Lääkärilehden artikkeli sotesta:

http://www.laakarilehti.fi/ajassa/nakokulmat/sote-...

Käyttäjän evaback kuva
Eva Back

Jos puhtaasti säästöjä haetaan, niin käsittääkseni tärkeintä silloin olisi vertailla eri mallien yksikkökustannuksia ottaen kaikki kulut huomioon. Paitsi Keskustan ja Kokoomuksen sopimus voi haitata toki tätä. Jää siis nähtäväksi, miten kansanedustajat äänestävät, valtuutetut edustajathan asian lopulta päättävät.

http://terhikoulumies.puheenvuoro.uusisuomi.fi/252...

Toimituksen poiminnat